donderdag 23 oktober 2014

# Huis Van Thuyne



" Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful ... "
Men kent het, men ziet het, men leest erover en men hoort erover.
Maar sommige dingen blijven voor onze inwoners een groot geheim, sommigen zullen hier geen aandacht voor hebben, anderen zullen het zich hoe dan ook al hebben afgevraagd.
En ook ik vroeg me ook al enige tijd af hoe de binnenkant eruit zag, online konden we geen foto's vinden van de binnenkant en dat maakte ons steeds nieuwsgieriger.




 Even papa om raad vragen en dan onze stoute schoenen aantrekken, een mailtje sturen en daar kregen we vrij snel een antwoord, maar dan moest ik nog even telefoneren
Maar het was voor ons allemaal geen probleem om dit te doen zowel via als via telefoon kregen we toestemming.
Een afspraak maken van wanneer en hoe laat en we konden beginnen aftellen! 




Een week later was het eindelijk zover, en ik kan je wel zeggen dat ik hier heel blij van werd.
Ik weet dat we een van de enigen zijn die dit geluk zullen hebben om hier binnen te mogen komen, en ik weet dat het niet echt exploring is zoals we meestal doen, maar 't is toch hoe dan ook apart.
In 2005 werd de stad eigenaar van het huis, er zou een hotel gemaakt worden van het huis maar die plannen werden om de een of andere reden opzij geschoven, en nu staat het huis ondertussen al meer dan 9 jaar leeg.




Ondertussen staat het huis te koop maar er hangen natuurlijk een paar voorwaarden aan vast en dit is maar meer dan normaal want het is een bekend beeld voor de mensen van de stad.
Wij kregen dus de kans om hier binnen te gaan en vanaf de eerste stap ik binnen zette was ik verliefd zoals ze zeggen, dit huis is een huis naar mijn hart.
Het is jammer dat het zo staat te verkommeren maar aan de binnenkant zou je dit helemaal niet denken dat het al zoveel jaren leeg staat, we zijn al op vele verschillende plekken geweest dat het nog niet zolang leeg staat en de boel al helemaal is afgebroken, echt zonde, maar hier maakte dit me echt blij dat het zo goed bewaard is gebleven vanbinnen.



Eerst liepen het hele gebouw rond want hier hadden we toch tijd, zolang we de sleutel maar terug brachten.
Ik viel van de ene verbazing in de andere, en iedere kamer was zo mooi, mooi op zijn eigen manier.
Terug beneden konden we onze spullen uithalen, en ook deze keer moest ik niet opletten dat er iemand zou binnen komen en ik kon gewoon mijn niet nodige spullen laten staan, we waren hier toch alleen.




We hebben hier toch wel enkele uurtjes rond gelopen en het was echt geweldig,
het is een fantastische ervaring en nogmaals;
Bedankt Stad dat we dit mochten doen! 


2 opmerkingen:

  1. Beste
    Ik ben een masterstudente interieurarchitectuur en werk rond het Huis Van Thuyne voor mijn masterproef. Zelf heb ik nog niet de mogelijkheid gekregen om in de villa binnen te gaan. U heeft echter enkele goede foto's van het interieur. Mijn vraag is of u nog meer foto's van deze villa heeft aangezien ik heel weinig informatie vind over de plek!

    Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen